Savaria Autóház Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló
2024.07.27.
Újdonság a Volkswagentől

Volkswagen ID.5 GTX: Népsportoló

Zwickauból, a Trabant szülővárosából...

id5volsportler

    Zwickauból, a Trabant szülővárosából származik. Mégsem kell bele negyvenes keveréket kotyvasztanunk, hiszen nem kétüte-mű, hanem elektromos. Sőt, a kékes füstöt eregető, harsány hengerpár helyett két villanymotor lesi hangtalanul talpunk rezdülé-seit.

    Természetesen csupán a móka szülte a két népautó összehasonlítását, hiszen aligha lehetnének távolabb egymástól. Azonban a keletnémet ipar fellegvárán kívül, pontosabban belül, összeköti őket az az üzem is, ahol a négyütemű Trabant gyártása 1991-ben szimbolikusan átadta helyét a Volkswagen Polo második generációjának. Ugyanitt teljesen új időszámítás kezdődött közel három évtizeddel később, 2019. szeptember 9-én is, amikor a Volkswagen bemutatta legelső, eredendően elektromosnak terve-zett ID.3 típusát. A villanypionírt alig két esztendővel később az ID.4 szabadidő-autó, majd ennek kupéváltozata, az ID.5 követte.    

    Ennek legsportosabb GTX modellje is ugyanarra a moduláris MEB-platformra épül, mint a Volkswagen Csoport számos másik elektromos típusa – csupán fürgébb náluk.

    Kellemes a megvilágított ajtókilincsek látványa. Általuk egy sportos hangulatú beltérre tárul az ajtó. Odabent azonnal szemet szúr a műszerfal és az ajtóbetétek pompás kék borítása. Miközben az üvegtetőnek köszönhetően még borús időben is fényárban úszunk. Sötétedés után a beltér hangulatvilágítása varázsol különleges atmoszférát. Az első ülések ülőlap hosszúsága a comb-támasz jóvoltából változtatható. Munkából hazafelé pneumatikus masszírozó lazíthatja el munkában megfáradt hátunkat.

    Sportosság ide, sportosság oda, a GTX egy vérbeli családbarát autó. Szokás szerint három Isofix gyermekülés-rögzítési ponttal kedveskedik a nagycsaládosoknak. Csupán a hátsó középsőn, hiszen el ott sem férne, valamint a vezetőülésen nincs, mivel oda úgysem bölcs beültetni jogosítvány nélküli nebulót. Hátul úgyis jobban érzik magukat, hiszen a lábtér annyira bőséges, hogy a rövidebb „futóművel” megáldott utasok akár keresztbe is tehetik csülkeiket. Mindenesetre a másfél tonnás esztergagépen kívül aligha kell bármit otthon hagynunk. Hiszen az 549 literes csomagtér lehajtott hátsó üléssorral több mint másfél köbméteresre te-rebélyesedik.

    A kormánykerék állítását szinkronúszókat megszégyenítő pontossággal követik a digitális műszerek, kezelőszervek, valamint az irányváltó kapcsolója


Szó szerint édes az élet! Túlzás nélkül ki merem jelenteni, hogy ennél egyszerűbben csak dodzsemmel közlekedhetünk! Valójában azzal sem, hiszen miután elfogyott a zsetonunk, mehetünk újra a sor végére vásárolni néhányat. Ezzel szemben a népautónkba csak beülünk, a fokozatválasztóval kiválasztjuk az irányt és máris indulhatunk. Feltéve, hogy nem felejtettük otthon az indítókulcsot. Persze erre aligha lenne esélyünk, hiszen akkor eleve be sem tudnánk szállni. A biztonsági öv becsatolásán kívül semmivel sem kell bíbelődnünk, az ID.5 a kezünk alá dolgozik és mindent elvégez helyettünk. Az elektromos járművekkel végre sikerült átesnünk a ló túlsó oldalára. Immár nem az jelentett fejtörést a mérnököknek, hogy hogyan tegyék csendesebbé a járművet, hanem hogy diszkrét közeledését hogyan hallhatják majd meg a telefonjaikba bambuló járókelők. Ezért az ID.5 harminc kilométer/órás sebességig egy külön erre a célra komponált, futurisztikus hangot hallat. Nagyobb tempónál csend honol. Szélzaj alig hallható, csupán némi gördülési menetzaj szűrődik be a gumiabroncsok felől. Példás úttartással növeli egónkat a feszesre, mégsem kényelmetlenre hangolt, elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű. Biztonságérzetünket a kellően erős és bőséges tartalékokkal rendelkező, elöl tárcsával, hátul dobbal operáló fékrendszer is fokozza. Utóbbit nem a takarékoskodás, hanem a dobfék robusztussága tette szükségessé. Ugyanis tartósan jobban, szorulás és „berohadás” nélkül viseli, ha nélkülözik, és a hatékony rekuperációs lassítások miatt szinte alig jut szerephez.

    Az elöl aszinkron, hátul pedig szinkronmotornak hála az ID.5 GTX összkerékhajtású. A tapadás a két villanymotor jelentős vo-nóereje ellenére is példás! Rendszerteljesítményük 220 kilowatt, ami a 2023 októbere után gyártott modelleknél már 250-re nö-vekedett. Együtt 460 newtonméteres forgatónyomatékkal járulnak hozzá az ID.5 GTX modell 6,3 másodperces 0–100 kilométer/órás gyorsulásához. A végsebesség 180 kilométer/óra, de hazánkban ennyivel nem szabad, és egy villanyautóval nem is érde-mes, száguldozni. Tudják ezt Wolfsburgban is, így ha 130 kilométer/órás sebesség fölött választjuk ki a takarékos menetmódot, akkor autópálya-tempó fölé is enged gyorsulni, azonban ahogy 130 alá csökkentjük sebességünket, az ID.5 nem támogatja többé az öncélú duhajkodásunkat. Normálisan közlekedve a GTX padlólemezéhez rögzített, jelenlegi legnagyobb, 77 kilowattóra kapaci-tású akkumulátorcsomag megközelítőleg ötszáz kilométeres hatótávolságról gondoskodik. Amikor az akkumulátorok kapacitása húsz százalékra, vagy az alá csökken, a digitális műszeren besárgul a piktogramja és az ID.5 szól, hogy vegyem egy felvillanyo-zott töltőoszlop felé az irányt. Legfeljebb 135 kilowattos egyenáramú gyorstöltéssel lakathatjuk jól. Ezzel bő fél óra alatt 5-ről 80 százalékosra tölthetjük az ID.5 akkumulátorait. Váltakozó árammal 11 kilowatt jelenti a felső határt, ezzel munkaidőben vagy es-tétől reggelig kényelmesen visszatornázhatjuk a GTX energiaszintjét. Viszont a végtelenül lassú, 230 voltos hálózati töltővel in-kább nem is érdemes bosszankodni, ha a két legnagyobb keresztény ünnepkörön kívül is szeretnénk menni egy karikát a sportos SUV-kupéval.

    Semmi esetre se vegyük le tekintetünket az útról, amennyiben a rádióról, navigációról, telefonról, valamint légkondicionáló be-rendezésről van szó! Bátran kommunikáljunk intuitív hangvezérléssel és szólítsuk meg motorizált útitársunkat: Szia ID! Természe-tesen semmi sem fog történni, hiszen a németek nem tanították meg magyarul. Ellenben számos másik nyelv mellett az angolra és németre is reagál, legfeljebb nem képes minden kívánságunkat teljesíteni. Nomen est omen. Immár valóban szóra-koztató az információs és szórakoztató rendszer kezelése! Egy átlátható menürendszert kezelhetünk a 12 colos központi érintőképernyőjén keresztül. A korai MEB-modellekben tapasztalt lassúságnak és akadozásnak nyoma sincs. Ahogy az a legfrissebb szoftvergene-rációtól elvárható, minden megvalósítható parancsunkat gördülékenyen teljesíti az ID.5. Amennyiben telefonunkra telepítjük a We Connect ID. alkalmazást, a távolból is kellemes klímát alakíthatunk ki járművünkben, továbbá az akkumulátorok töltöttségi szint-jéről, valamint a jármű legfontosabb paramétereiről is értesülhetünk. Egy Volkswagen fedélzetén első alkalommal akár 45 wattos teljesítményű USB-csatlakozóval is tölthetjük nagy teljesítményigényű eszközeinket. Természetesen kicsit lassabban, de ugyan-ezt vezeték nélkül is megtehetjük.

    Naplemente után az adaptív LED-mátrix fényszóró nemcsak nappali világosságról gondoskodik, hanem arról is, hogy a szem-bejövők retináját ne terhelje feleslegesen. Pompás fényerejük mellett jó ránézni a hátsó háromdimenziós LED-lámpatestekre.

    Kiemelkedően könnyű az élet az ID.5 GTX szabadidő-autóval. Olyan természetességgel, visszafogottan, sőt szinte észrevétle-nül ügyel épségünkre és veszi át a járművezető koncentrációját próbára tévő szellemi megpróbáltatásokat, mint egy kiváló ajánló-levéllel kitüntetett angol komornyik. Ugyanilyen természetességgel állítja csatasorba a villanylovakat is, ha az uraságnak épp vág-tázni támad kedve. Ráadásul hírből sem ismeri a hatótávparát. Persze ennek a „tökéletességnek” ára van, egészen pontosan ki-csit több, minrót 26 000 000 forintról indul a bruttó vételára, ami az extralistát böngészve két, közepesen hosszú pislogás alatt harmincmillió fölé tornázható. Ebből azért már sejthető, hogy a Volkswagen ID.5 GTX nem a nép egyszerű gyermeke. Viszont tényleg csak „megszülni” nehéz, utána már megédesíti a mindennapjainkat. Dolce vita!


Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.