Sorsdöntő tárgyalásra kerülhet sor
A Volkswagen és az IG Metall szakszervezet közötti kollektív tárgyalások második fordulójára készülnek a felek
A Volkswagen és az IG Metall szakszervezet kedden bejelentette, hogy október 30-án, Wolfsburgban folytatják a kollektív tár-gyalásokat. Az egyeztetések második fordulójának a vállalat székhelye ad otthont.
Az első tárgyalási forduló kudarcba fulladt, a felek nem tudtak megállapodni. A szakszervezet sztrájkkal fenyeget, amennyiben nem sikerül előrelépést elérni. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy Európa legnagyobb autógyártója korábban már felvetette egyes németországi üzemek bezárásának lehetőségét is.Thorsten Groeger, az IG Metall tárgyalója nyilatkozatában kijelentette:
"Az első tárgyalások óta mostanra elég idő telt ahhoz, hogy az igazgatótanács elvégezze a házi feladatát." Hozzátette, hogy több mint 3000 munkavállaló kész cselekedni, amennyiben nem születik megállapodás.
A szakszervezet elvárja a Volkswagen menedzsmentjétől, hogy mutasson be egy olyan átfogó tervet a következő évtizedre, amely biztosítja a gyárak foglalkoztatását és kapacitáskihasználtságát. Az IG Metall 7 százalékos béremelést követel dolgozói-nak, és 170 eurós alapfizetést akar elérni a tanoncok és a vállalatnál dolgozó diákok számára.
A Volkswagen az első forduló után elutasította ezeket a követeléseket. Arne Meiswinkel, a vállalat főtárgyalója akkor úgy fogal-mazott: "Csak fenntartható költségmegtakarítások elérésével tudunk új technológiákba beruházni és hosszú távon biztosítani a munkahelyeket."
A Volkswagen vezetése nincs könnyű helyzetben, a vállalatnál a leépítéseket nehezebb keresztülvinni, mint máshol. A felügye-lőbizottsági helyek felét a munkavállalók képviselői foglalják el, és a német Alsó-Szászország tartomány - amely 20%-os részese-déssel rendelkezik - gyakran a szakszervezetek oldalára áll.
Oliver Blume vezérigazgató korábban arra figyelmeztetett, hogy a németországi költségek túl magasak, miközben az eladások csökkennek, és a kínai gyártók benyomulnak Európába. A VW a kulcsfontosságú ázsiai piacon is veszített lendületéből, ahol a ha-zai márkák dominálnak az elektromos autók terén.