Savaria Autóház Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. Ötvenéves a legkisebb Volkswagen
2025.01.19.
Újdonság a Volkswagentől

Ötvenéves a legkisebb Volkswagen

Hat generáció alatt több mint 20 millió példány

polo50

    Hat generáció alatt több mint 20 millió példányban talált gazdára a Volkswagen Polo. Az idén ötvenéves kisautó története bővelkedett meglepő fordulatokban.

    Miután 1973-ban megjelent a Passat, majd egy évre rá a Golf, a Volkswagen 1975-ben bemutatta az új modellgeneráció harma-dik, legkisebb tagját. A Polo mindössze 350 cm hosszú volt – ennél rövidebb autót sem azelőtt, sem azóta nem épített a VW; en-nél még a hiperkompakt Up! is hosszabb (354 cm) volt.
    A fél évszázados jubileum különösen stílusossá teszi, hogy a Volkswagen Polo már születésekor is 50 volt – tudniillik az Audi 50 minimálisan átdolgozott változataként született meg. Míg azonban a prémium-kisautó gondolata akkor még nem hozta lázba a piacot, és az Audit három év után nyugdíjazták, a Polo hatalmas karriert futott be.
    A Volkswagen tudatosan alacsonyan tartotta a Polo felszereltségét, bár felárért kétfokozatú szellőzést, hátsó ablaktörlőt és padlószőnyeget is kérhettek az ügyfelek. A 40 lóerős, 900 köbcentis motor 132 km/óra végsebességre volt elég, amiben a modell minimális, 685 kilós menetkész tömege is szerephez jutott.

    1977-ben érkezett a lépcsős hátú variáns, a Derby, 1979-től kínálták a 60 lóerős Polo GT-t, és a gyártás utolsó évében színre lé-pett a kifejezetten takarékosra hangolt Polo Formel E. Az első generációs Polóból 1,1 millió darabot adtak el világszerte. Tizenhat centiméterrel megnövelt hosszal és egyedi, meredek hátsó szélvédővel érkezett a második generációs Polo; a kombiszerű ka-rosszéria nagyobb hátsó fejteret és tágas csomagtartót eredményezett. A klasszikus ferdehátú elmaradt, helyette 1982-ben jött a Coupé, határozottan döntött hátsó szélvédővel.
    Az erősebb benzinmotorok és a 45 lóerős dízel erőfölényére szükség volt, mert 10 százalékkal nehezebb (770 kg) lett az autó. Az igazi tűzijáték 1987-ben következett, amikor színre lépett a 115 lóerős, kompresszoros motorral szerelt Polo GT 40, amelynek egy prototípusa két évvel korábban megdöntötte az 1,3 literes méretosztály sebességi világcsúcsát, amikor 208,13 km/órára gyorsult a VW ehra-lessieni tesztpályáján.

    A Polo II 1990-ben alapos modellfrissítésen esett át, lámpáit szögletesre cserélték, a különálló lökhárítókat integrált, áramvonalas idomok váltották, és a hűtőmaszkot is átrajzolták. Tizenhárom év alatt 2,7 millió darabot adtak el a modellből.
    Polo III (1994–2001)

A Polo harmadik kiadása méretében utolérte a Golfot – mármint annak első generációját. Nem csak a 3715 mm-es karosszéria és a 915 kilogrammos menetkész tömeg utalt azonban a növekedésre: a lekerekített idomok mögött olyan modern technológiá-kat találtunk, mint az első légzsákok, az ABS vagy az övelőfeszítők.
    Polo Harlekin (1995)

    Életérzésben is nagy volt ez a kiadás: egyrészt készült belőle egy elhúzható vászontetővel szerelt limitált széria, másrészt itt jelent meg a Harlekin verzió, a világ legszínpompásabb személyautója, amit eredetileg csupán kiállítási szemléltetőeszköznek szántak, de a világ vásárlóközönsége másként gondolta.

    A méretnövekedés legfontosabb hozománya a hátsó oldalajtók megjelenése volt: 1997-től ötajtósként is rendelhető volt a Polo. Egy évre rá megjelent a legelső Polo GTI, majd 1999-ben átfogó ráncfelvarrás keretében igényesebb külső és belső kialakítás, va-lamint immár szériafelszerelésként kínált ABS és légzsákok jelentek meg; rendelhetővé vált az ESP.
A harmadik Polóból 3,5 millió darab talált gazdára, köztük számos kombi (Polo Variant), amelyet 1997-től gyártottak.
    Polo IV (2001–2009)

A Polo negyedik kiadása dupla kerek fényszórókkal és 387 centiméteres karosszériahosszal indított új korszakot a modell törté-netében. Először jelentek háromhengeres motorok a kínálatban, a sportos modellek teljesítménye pedig elérte a 150 (GTI), sőt, 180 (GTI Cup Edition) lóerőt.

    A kombi megszűnt, helyette visszatért a szedán, majd 2006-tól az emelt hasú, körben burkolt CrossPolo színesítette a kínálatot. 2005-től a dupla fényszórók közös búra alá költöztek. A negyedik Polóból összesen 4,1 millió darabot gyártottak.
    Polo V (2009–2017)

Épp csak el nem érte a négyméteres hosszt az ötödik Polo. A motorizáció a 3,3 literes átlagfogyasztást ígérő Polo BlueMotion dí-zeltől egy 220 lóerős turbómotorig terjedt – utóbbit abba a Polo R WRC Street limitált szériába szerelték be, amellyel a VW Polo ralivilágbajnoki címeit (2013, 2014, 2015, 2016) ünnepelték.

    A 2014-es modellfrissítés a szebb megjelenés mellett takarékosabb motorokat, valamint a Golfból átemelt biztonsági és vezetőtámogató rendszereket hozott. 6,3 millió darabos forgalmával eddig ez volt a legsikeresebb Polo széria.
    Polo VI (2017– )

A hatodik, jelenlegi sorozat már a Volkswagen MQB moduláris padlólemezére épült, ami modern elektronikus vezetőtámogató, baleset-megelőző rendszerek sorát hozta el a kisautóba. Szintén az MQB hozadéka a digitális műszeregység. A jelenlegi Polo 4074 mm hosszú, menetkész tömege kiviteltől függően 1143 kilogrammtól indul.

    2021-ben látványos modellfrissítést kapott LED-es fényszórókkal (opcióként vakításgátlós, adaptív mátrix LED kivitelben), és megjelent a részleges önvezető képességet hozó IQ.DRIVE Travel Assist technológia a kínálatban. 2021 nyarán 207 lóerővel, 6,5 másodperces 0–100 km/óra gyorsulással érkezett az új Polo GTI; 2023-ban pedig bemutatkozott a Polo GTI Edition 252, amely a Polo GTI negyedszázados történetét ünnepelte.

Ötvenéves a legkisebb Volkswagen 113

A hatodik kiadású Polóból a mai napig 2,5 millió darabot adtak el és a történet folytatódik...

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.