Most is tutira megy a legnépszerűbb Volkswagen
Minden fontos részlete megújult
Bár ránézésre nincs forradalmi változás a harmadik generációs Volkswagen Tiguanban, mégis minden fontos részlete megújult, jobb lett.
A Volkswagen 2007 óta létező, kompakt szabadidőautójának 2023-ban bemutatott harmadik generációja Aki biztosra akar menni, és beéri a márka egyik legnépszerűbb modelljével, az nem lőhet mellé a Tiguannal
A Tiguan sikersztorija valamikor 2007-ben indult, amikor a furcsa nevű autót – a tigris és leguán szavakból tapasz-tották össze a Tiguant – a Frankfurti Autószalonon bemutatták. Azóta megérkezett a második generáció is a tí-pusból, túl van egy ráncfelvarrráson, és tavaly júniusban megérkezett a méretben nagyobb Touareg és a kisebb T-Roc közé belőtt szabadidő-autóból a legfrissebb, harmadik kiadás is.
Bevált dolgon nem jó változtatni, bár ezt az autóiparban aránylag nehéz kivitelezni, mert változtatni muszáj. Így a Tiguan sem kerülte el a sorsát, és a 2016-os második generáció után tavaly megérkezett belőle a harmadik vál-tozat. Ami annak ellenére, hogy teljesen új modell, külsőre nem is nagyon tér el a sikeres előd megjelenésétől.
Hangulatra, méretre is szinte ugyanaz maradt az új, MQB Evo platformra épülő kasztni, ezt a paltformot használ-ja a Golf és a Passat. 4539 milliméter hosszú, azaz 3 centivel hosszabb elődjénél az új VW Tiguan, a többi mérete változatlan maradt, így 1842 mm széles, 1660 mm magas, tengelytávja pedig 2676 mm. Mivel akár könnyebb te-repre is lemerészkedhet vele a gazdája, a technikai adatok között a terepszögeket is megadta a gyár, ezek elöl 15,9, hátul 18,6 fokosak.
A frissített megjelenésű kompakt szabadidő-autó határozottabb, de talán egy kissé vidámabb orrkiképzést ka-pott, más lökhárítóval, és változtak a fényszórók is – a Tiguan megkapta az IQ.Light HD fantázianevű LED-mátrix-os, tudományos, a két oldalon összesen 38 400 világító pixelt tartalmazó fényszórókat is, amiket ráadásul éjszaka látványos LED-csík köt össze. Hátulra a ma jellemző, az autó teljes szélességében futó lámpa került.
A finomított formatervnek van kézzelfogható előnye is, az autó közegellenállási együtthatója 0,33-ról 0,28-ra javult.
Miután érte kritika a Volkswagent az elmúlt években alkalmazott műszerfali ergonómia miatt, úgy látszik, a már-kánál kezdenek visszavenni az érintésérzékeny felületetek használatából. A Tiguan kormányán maradtak az igazi, nem virtuális gombok, kapcsolók, és a két első utas közötti térbe is került egy forgatható, nyomkodható tárcsa. Beépítettek a közepébe egy érintésérzékeny OLED-kijelzőt, de sebaj, lehet forgatni is a többféle funkció kezelésére alkalmas tárcsát. Ezzel a szerkezettel válthatunk üzemmódot, módosíthatjuk a hangerőt, vagy választ-hatunk a ve-zetési profilok között.
Ha kicsit jobban körülnézünk a belsőben, akkor az előbb említett gombon kívül az is feltűnhet, hogy a fokozat-váltó karját megszokott helyén hasztalan keresnénk, a váltó vezérlője a kormány mögé, egy bajuszkapcsolóra köl-tözött.
Természetesen vannak látványos, nagy képernyők is, a vezető előtti műszerfal 10,25 col képátlójú, és ott van a fedélzeti rendszeré is, ami alapból 12,9 colos, a jobban felszerelt Tiguanokban pedig 15 col képátlójú. Ezen felül head-up display-t is rendelhet, akinek ennyi világító, információt mutató felület kevés a boldogságához vagy épp beéri kevesebbel is, de azt szeretné úgy is látni, hogy nem veszi le a tekintetét az útról.
Ülései légkamrás deréktámasszal és masszázsfukcióval is feldobhatók, van fűtő- és szellőzőfunkciójuk, így nem meglepő, hogy könnyű megtalálni a kényelmes beállítást. Igaz, hosszú órákat nem ültünk még benne, de a rövid távokon komfortos benne mindkét első ülés. Kevésbé látványos változás, de a magasaknak jó hír, hogy javult a ko-rábban sem éppen szűk fejtér, elöl 9, hátul 10 milliméterrel lett távolabb a plafon. Eddig sem volt nyomasztó hátul utazni a Tiguanban, most pedig a feláras üvegtető alatt is bőven marad fejtér 190 centiméteres emberek feje fö-lött. Sínen tologatható a hátsó pad, ha a korábbinál nagyobb befogadóképességű csomagtartó 652, lehajtott hát-támlákkal pedig 1650 litere kevésnek bizonyulna a csomagoknak (615 liter volt az előző Tiguané).
Az anyagminőség átlag fölötti, a kijelzők képminősége pazar, és ami hasonlóan fontos, nem tükröződnek a fe-lületek, és az ujjlenyomatok is kevésbé látszanak meg rajta a szokásosnál. Ugyanezt a középkonzol fényes feke-téjéről már nem lehet elmondani, de nem is meglepő, hogy a zongoralakk felület kényes, minden rákerülő molekula meglátszik rajta. Tisztességes az összeszerelés minősége is, az ajtók masszívan csukódnak, a mozgatható dol-gok, berendezési tárgyak használata közben olyan érzése van az embernek, hogy ezzel sokáig nem lesz baj.
Fedélzeti rendszere új menüt kapott, ami gyors, kényelmes, jól átlátható, és a rengeteg funkció ellenére is köny-nyen kezelhető. Egyik nagy előnye, hogy aránylag fájdalommentesen kiiktatható – két mozdulattal – a sebesség-túllépésre figyelmeztető, kötelező EU-s nyafogás. Vannak valódi vezetőtámogató funkciói is, fejlett rendszerek se-gítenek biztonságosan sávot váltani, vagy éppen benne maradni, az autó képes magától fékezni az akadályok előtt, és felismerik, értelmezik a közlekedési jelzőtáblákat is.
Ellenőrzi, hogy a vezető figyeli-e az utat, szükség esetén segít utánfutóval manőverezni, és parkolórobot is kerül-het bele, amivel úgy lehet vele ki- vagy beparkolni, hogy nem is ül senki az autóban. Így akár 50 métert is lehet „táv-irányítani” a Tiguant. Töltőpontból akad elég az autóban, elöl, hátul is van USB-C aljzat, és ami ritka, két telefont is lehet benne egy időben, vezeték nélkül tölteni.
Készül belőle dízel, benzines és többféle hibrid is. Dízelből kétféle szerepel a választékban, mindkettő alapját az 1968 köbcentis, soros, négyhengeres turbós blokk adja, csak az egyikben 150, a másikban 193 lóerőt illetve 360, 400 Nm forgatónyomatékot sajtoltak ki belőlük. Az erősebb változat 4Motion összkerékhajtással érkezik, – a Tigu-an 4Motion rendszere Haldex kuplungra épül, aminek lényege, hogy a hátsó hajtás egy elektronikusan vezérelhető, gyors reagálású tengelykapcsolóval csatlakozik a hajtáslánchoz. Ha jobban elmélyednél a különféle összkerékhaj-tási rendszerek működésében, akkor itt mindent megtalálsz róluk – a gyengébb változat sima elsőkerék-hajtással.
Benzinesből is kétdarabos a kínálat, itt is egyforma, 1984 köbcentiméteres, turbós, direkt befecskendezéses mo-torra épülő, de különböző teljesítményű változatok érhetők el, a gyengébb 204 az erősebb 265 lóerős. Benzinesből csak összkerekes kivitel létezik, és kézi váltóval nem is rendelhető az új Tiguan, kizárólag hétfokozatú, duplakup-lungos automatikussal.
Készül még a Volkswagen Tiguanból hibrid is, 48 voltos lágy hibrid és konnektorból is tölthető akkumulátoros hajtáslánccal is elérhető lesz az új modell. Állítólag a lágy hibriddel 0,5 literes fogyasztáscsökkenés érhető el.
Kivétel nélkül mind az 1498 köbcentis, négyhengeres turbós benzinmotorra épülnek, a lágy hibridek 130, 150 LE-sek, a PHEV változatok pedig 150 és 177 lóerő teljesítményűek, de nekik besegít a villanymotor is, így a kombinált rendszerteljesítményük 204 és 270 lóerő.
Az összes hibrid elskerékhajtású, de sebességváltójuk eltérő: így a- lágy hibridek hétfokozatú, addig a konnekto-ros változatok hatfokozatú dupla kuplungos automata váltót kapnak, utóbbiaknál a villanymotort is ide, a váltóba építették be.
Teljesen átdolgozták a PHEV rendszert, jóval nagyobb és hatékonyabb, folyadék temperálású lítiumion akkumu-látor szerepel benne, amely a korábbi 10,6 kWh-s helyett 19,7 kWh kapacitású. Ezzel a 100-110 kilométeres tisztán elektromos hajtással megtehető táv sem irreális, és ami a konnektorból tölthető hibrideknél ritka, egyenáramú gyorstöltésre is alkalmas, legfeljebb 50 kW-os teljesítménnyel. Emellett a rendszer sima váltakozó áramú (AC) töl-tés is gyorsabb lett, már 11 kW-tal is tölthetők a telepek.
Menet közben a leginkább a csendes utastér tűnhet fel az új Volkswagen Tiguanban, futóműve kifejezetten komfortos. Pláne, hogy a jól hangolt futóművel parádésan viselkedik tempósabb kanyarokban is, egy pillanatra sem érezni benne, hogy jaj, miért ilyen magas ez az autó. Igaz, valószínűleg a gyererekek ide oda szállítása közben ezt kevés anyuka fogja megtapasztalni. A Tiguan megkapta a Volkswagen új generációs DCC Pro adaptív felfüg-gesztését, amelyben egy helyett két szelepen keresztül áramlik a lengéscsillapítóban lévő folyadék. Nyomó- és hú-zófokozatban külön-külön szelepen, így pontosabb, gyorsabban reagál a lengéscsillapító az útfelület egyenetlen-ségeihez. Akinek túl sportosnak tűnik az autó, annak érdemes megfontolni, hogy a 20 colos kerék helyett valami kisebb felnit válasszon, vastagabb gumival.
A DSG váltó megszokott karcosságának a lágy hibriddel megtámogatott Tiguanban már nyoma sincs, sokkal finomabban, szinte észrevétlenül kapcsolgat a fokozatok között. És mindezt nagyon gyorsan. Jól működnek a vezetőtámogató rendszerek is, de az adaptív tempomat és a vészfékasszisztens is rendesen végzi a dolgát. Szól, amikor kell, és csak elvétve rémül halálra minden indok nélkül. Jól eltalált a kormányerő is, nem túl sportos és a lágyságától sem kell fintorogni egyetlen férfinak sem. Méretéhez képest jól manőverezhető az autó, bár a 11,7 mé-teres fordulókör nem hangzik annyira menő eredmények.
Az új Tiguan legolcsóbb változata 14 488 337 forintért vihető haza, ennyi pénzért a 150 lóerős benzinmotoros változathoz lehet hozzájutni. A dízelmotoros Tiguan ára 17 457 472 forinttól indul, és egyelőre a Tiguan R-Line 2.0 TDI DSG 4Motion a legdrágább a sorban, ezért 19 850 800 forintot kérnek. Extra fényezésre 60 és 426 ezer forint között változatos összegeket lehet elherdálni, de jutott egész izgalmas extra is a listába, a közel 1,4 millió forintos kedvezmény.
Okosan nyúlt hozzá a gyártó a legnépszerűbb modelljéhez. Sikerült kívül belül úgy modernebbé tenni a Tiguant, hogy tényleg minden porcikája jobb, használhatóbb lett. Praktikus, szellős utastér, néhány apróságtól eltekintve jól kezelhető belső, remek futómű, és csendes motor. Ezt kapja, aki elgondolkodik a VW emblémás, kompakt szabad-időautón,a Tiguanon. És még a motorválasztékba sem lehet belekötni, van itt minden, a racionális dízeltől az erős benzinesen át a takarékos és zöld hibridekig, PHEV-ekig, amik akár 100 kilométert is elmennek elektromosan egy töltéssel.