Kívülről csak egy öreg Golf...
...belül viszont vadállat...
Idős Volkswagen Golfnak tűnik első ránézésre, pedig a lámpánál játszi könnyedséggel otthagyná szinte az összes Ferrarit, Porschét.
A Volkswagen Golf második generációja lassan teljesen kikopik az átlag autós kínálatból. Fennmaradó példányai hobbiautók, nosztalgikus hangulatú megbecsült darabok, vagy ritkábban igazi nyugdíjas szörnyetegek. Mert vannak még olyan elvetemült au-tóépítők, akik szerint egy 2,8-as vagy 2,9 literes VR6-os blokk és a ráillesztett Borg Warner EFR9180-as turbófeltöltő a legjobb he-lyen egy Golf II orrában van.
Kim Paetz ezt a tábort erősíti, és szerinte egy ilyen hajtásláncnak hoznia kell a 900 lóerőt is, amit szerencsére mind a négy ke-rékre küld az ötsebességes, szekvenciális sebességváltó és a modern Volkswagen összkerékhajtás. Így is könnyen füstöl mind a négy kerék, de ha sikerül eltalálni az optimális tapadást, akkor az autó 9,99 másodperc alatt futja a negyedmérföldes távot, azaz 402 métert.
Kívülről csak a gyáritól eltérő méretű kerekek és a bukócsövek árulják el, hogy egy valódi bestia rejtőzik a lemezek alatt. Ez a tíz másodperc körüli idő pedig a Porsche 911 Turbo vadászterülete, szériagyártású autók között maroknyi ellenfele akad a könnyű, Golf-alapokra épített szárazföldi rakétának.
A típus gyártása 1983-ban indult a Volkswagennél, és 1991-ig tartott, és ez idő alatt összesen 6 309 000 darab készült belőle világszerte. Európa és Észak-Amerika mellett Dél-Afrikában is gyártották. Kompakt mérete ellenére tágasnak számított bemutatá-sakor: tengelytávja 2475 milliméter, hosszúsága nincs egészen négy méter, mégis elegendő helyet kínál négy felnőttnek és a cso-magjaiknak is.
Bár a forma ránézésre nem sokat változott a Golf I-eshez képest, a részletek sokat hoztak az aerodinamika terén. A 0,42 helyett 0,34-es légellenállási együtthatót sikerült elérniük. A forgalmazás 1,3-as, 55 lóerős, 1,6-os, 75 lóerős vagy 1,8-as, 90 lóerős, karbu-rátoros benzines, illetve 1,6-os, 54 lóerős szívó- vagy 70 lóerős turbódízel motorokkal indult.
A kínálat csúcsa ennél a generációnál is GTI modell volt, a korai kétszelepes 1.8 GTI 107, illetve 112 lóerős lehet. Hengerenként négyszelepes Golf GTI-t 1986-tól gyártottak, katalizátor nélkül 139, károsanyag-átalakítóval 129 lóerőt teljesít.