Kétliteres fogyasztás egy ID.7 Pro-val
Egy szériakivitelű Volkswagen ID.7 Pro S szedán egy közel ezer kilométeres teszten páratlanul kedvező átlagos energiafelhasználást ért el
Miután tavaly októberben már részt vett egy sikeres közúti hipermiling- (azaz szélsőségesen csekély fogyasztásra törekvő) kí-sérletben, most még magasabb szintre emelte az energiatakarékos közlekedést egy Volkswagen ID.7 Pro S. A Nardò tesztpályán végrehajtott teszten egy feltöltéssel 941 kilométert tett meg a nagy villanyautó. Ez egyrészt 32,7 százalékkal (hajszál híján har-madával) több, mint a hivatalos WLTP-hatótávolság (709 km), másrészt a nettó 86 kWh kapacitású akkumulátorra vetítve 9,2 kWh/100 km átlagos energiafelhasználásnak felel meg.
A gyár szerint ez olyan, mintha egy dízelmotoros autó hozzávetőlegesen egy litert fogyasztott volna 100 kilométeren, ami ős-régi vágya a Volkswagennek. Ez így is van, egy liter gázolaj energiatartalma 10,6 kWh körül van, azaz a VW számítása szerint az ID.7 Pro S nem is egyliteres, hanem kilencdecis autó…! Csakhogy a dízelmotorok termikus hatásfoka a gyakorlatban 30 és 50% között mozog – ha 45%-ot veszünk, akkor 1,93 litert –, kerekítve két litert kapunk. Ez is rendkívüli érték, főleg egy két tonnát meg-haladó menetkész tömegű, közel ötméteres monstrumtól. Elérésében szerepe volt a 19-es kerékméretnek, amivel az ID.7 jóval takarékosabb, mint a típushoz elérhető 20-as vagy 21-es felnivel.
Aki tájékozott, annak az is eszébe juthat, hogy egy olyan zárt körpályán, mint Nardò, ahol a befelé döntött útpályának köszönhe-tően még kormányozni sem kell, azaz az irányváltással sem veszítünk energiát, könnyebb ilyen remek eredményt produkálni. Az a helyzet azonban, hogy a teszt során kifejezetten a lehetséges maximumot szerették volna kihozni az autóból, ezért az európai nagyvárosok csúcsforgalmi városi átlagsebességével: 29 kilométer/órával haladtak a 12,5 kilométeres körön. Ez messze alatta marad az önkormányzáshoz szükséges „semleges” sebességnek, ami a legbelső sávon is 100 km/óra, azaz inkább a háborítat-lanság és az egyenletesség indokolta a hatalmas körpálya választását. 10,5 °C-os külső hőmérsékletnél ki lehetett kapcsolni a klímaberendezést, azon is nyertek jó pár kilométert
A lassú átlagsebesség azt jelenti, hogy a 941 kilométeres távot nettó 32,45 óra alatt teljesítette a Volkswagen. Az nem derült ki a beszámolóból, hogy hányszor álltak meg pihenni, szélvédőt mosni, sofőrt cserélni a teszt során.
Az autó teljes egészében szériakivitelű volt. A kedvező közegellenállású (0,23 Cw) nagyautó hátsó kerekeit hajtó villanymotor csúcsteljesítmény 210 kW (286 LE), a végsebesség 180 km/óra, az autó 6,6 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára.