Ígéretes válasz az energiaválságra
A németországi Saar-vidéki Egyetem kutatóinak és a Volkswagen együtt-működésnekúj technológiája esélyt jelenthet az energiafogyasztás csök-kentésére

A Saarlandi Egyetem német kutatóinak sikerült olyan új technológiát létrehozniuk, amely a jövőben helyettesítheti a hőszivaty-tyúkat vagy a hűtőszekrényeket. Hűtése vagy fűtése akár ötször hatékonyabb, mint a jelenlegi hőszivattyúké, így megvalósítása jelentős villamosenergia-megtakarítást jelentene. Az autógyártóval való együttműködésnek köszönhetően egyelőre elsősorban az elektromos autókba kerül majd.
Az egyetem kutatói speciális hűtőszekrényen mutatták be technológiájukat, amely konstrukciójában nikkel- és titánötvözeteket, ún. alakmemóriás ötvözeteket egyesít. Ez azonban nem úgy néz ki, mint a jelenlegi technológia, mivel nem tartalmaz tipikus fűtő-elemeket, kompresszorokat vagy elpárologtatókat. Ennek ellenére minimális áramfogyasztással képes hűteni vagy fűteni.
A hűtőszekrény működéséhez az úgynevezett elasztokalorikus hatást alkalmazza , amely speciális, két kristályfázisú anyagok-ban figyelhető meg. Az elasztokalorikus hatás egyszerűen az a jelenség, amikor egy anyag összenyomásakor vagy nyújtásakor felmelegszik vagy lehűl. A gumihoz hasonlóan működik, amely nyújtáskor felmelegszik, elengedéskor pedig lehűl.
" Az elasztokalorikus rendszer egyszerre működik hűtőrendszerként és hőszivattyúként . Hatékonysága jelenleg három-ötször magasabb, mint a jelenleg használt rendszereké. Ezért lényegesen kevesebb áramot igényel" - mondja Paul Motzki, a projekt ve-zetője.
Az elasztokalorikus hatás használatával akár 20 Celsius fokos hőmérséklet-különbség is elérhető. A hűtéshez vagy fűtéshez nincs szükség ekkora energiamennyiségre, mert egy egyszerű fizikai jelenséget használnak. Ha a következő években hasonló technológia jelenne meg a hőszivattyúkban, hűtőszekrényekben vagy légkondicionáló rendszerekben, az valóban egy kis energia-forradalom lenne. Ez jelentősen csökkentené az áramfogyasztást, lehetővé téve az emberiség igényeinek jelentősebb korlátozá-sok nélküli csökkentését.
A német szakemberek technológiáját elsőként a Volkswagen ügyfelei próbálhatják ki. A cég együttműködik a Saarlandi Egye-tem tudósaival, hogy technológiájukat beépítsék járműveibe. A jövőben ezek a technológiák helyettesíthetik az elektromos jármű-vek jelenlegi légkondicionáló rendszereit, jelentősen kibővítve azok hatótávolságát a hűtéshez vagy fűtéshez szükséges villamos-energia-fogyasztás csökkentésével.